Vicevoorzitter Claudia Reiner heeft gistermiddag op Rotterdam CS de officiële handeling verricht voor de nieuwe naam van de vereniging. UNETO-VNI gaat verder als Techniek Nederland. Met een druk op de knop onthulde zij op een groot scherm het nieuwe logo van de ondernemersvereniging voor technisch dienstverleners, installateurs en de technische detailhandel. Dat deed zij samen met algemeen directeur Erik van Engelen en in het bijzijn van een groot aantal leden en bestuursleden.

Onmisbare sector

Vicevoorzitter Claudia Reiner: ‘De nieuwe naam past bij het toenemende belang van techniek in onze samenleving. Onze sector is onmisbaar in de gebouwde omgeving, infratechniek én industrie. De leden van Techniek Nederland maken het verschil bij het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken, zoals de energietransitie, mobiliteit, lager zelfstandig thuis wonen en de toenemende complexiteit van onze infrastructuur. Zo’n sector verdient een naam die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat. Daarom heten we voortaan Techniek Nederland.’

Technische uitdagingen

Techniek Nederland is niet alleen de naam van de nieuwe vereniging, maar ook de merknaam die installatiebedrijven gaan gebruiken richting consumenten en zakelijke opdrachtgevers. Reiner: ’Voor technische uitdagingen en topkwaliteit van het geleverde werk moet je bij onze leden zijn. Daarmee onderscheiden de leden van Techniek Nederland zich van de rest van de markt.’

Techniek Nederland wordt een begrip

Techniek Nederland moet snel een begrip worden bij consumenten en zakelijke opdrachtgevers. Dat gebeurt onder meer via De BNR Techniek Tour, een radioprogramma dat elke donderdag van 19.00 tot 19.30 uur te horen is op BNR Nieuwsradio. Het radioprogramma gaat wekelijks op zoek naar de technische achtergronden van het nieuws.

Instroomcampagne

Vanaf maart stelt Techniek Nederland zich voor aan het grote publiek met radiospots, billboards langs de snelweg en online advertenties. Reiner: ‘Ondertussen werken we hard aan een beter opleidingsaanbod, meer instroom en eigentijdse arbeidsvoorwaarden. In mei en juni laat een imagocampagne zien dat werken in de techniek aantrekkelijk is voor jonge talenten op alle niveaus.’